Hoe je duurzaamheid centraal kan zetten in jouw bedrijf

Duurzaamheid is in Nederland tegenwoordig meer dan alleen een concept om de ecologische voetafdruk te verminderen van onze consumptiemaatschappij, het is ook een manier om geld te besparen op een hoop verschillende manieren en om klanten te trekken. Steeds meer consumenten kiezen voor dié bedrijven die werken volgens het verantwoord ondernemen principe. Het zijn bedrijven die staan voor “people, planet en profit” in die volgorde: mensen staan centraal, de planeet moet worden gered en met de winst kan er weer worden geïnvesteerd in nieuwe duurzame ontwikkelingen.

De mens moet centraal staan

Mensen zijn de motor van onze wereld. Het zijn mensen die inherente waarde hebben. Toch worden mensen in het huidige wereldsysteem nog te veel aan de kant gezet als simpel kapitaal: veel mensen in derdewereldlanden leven in erbarmelijke omstandigheden voor een klein uurloontje of zelfs als slaven. Het wordt tijd om mensen in hun waarde te laten en ook met jouw onderneming te kijken naar de productieketen: worden mensen er op een juiste manier behandeld, krijgen ze genoeg geld om een leventje op te bouwen en zijn ze gelukkig?

De aarde is ook belangrijk

Het tweede waar een bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan zich aan moet houden is het verantwoord omgaan met de aarde. De aarde is sinds de Industriële Revolutie flink afgetuigd door haar bewoners: de olievoorraden lagen leeg, grondstoffen op en landbouwgrond uitgeput. Een goede business maakt zich hard voor een goed klimaat, een goed milieu en een kleine ecologische voetafdruk. Het moet afgelopen zijn met de ontbossen, de verwoestijning en de watertekorten en jij kunt daar wat aan doen door maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Tegelijkertijd een winst maken

We moeten als bedrijven gaan begrijpen dat we niet alleen maar kunnen werken voor een winst terwijl dat ten koste gaat van de aarde en van de mensen waarmee we werken. Uiteindelijk is een winst ook alleen maar een middel om rond te komen en niet belangrijk genoeg om de aarde naar z’n grootje te brengen. We moeten bedenken dat we niets aan een winst zullen hebben als we aan het proces ten onder gaan als mensheid. Je kunt het ook van de andere kant bekijken: elke winst die je op een duurzame manier maakt, kun je weer investeren in een duurzame ontwikkeling.

Is jouw bedrijf verantwoord?

Ben jij klaar om de uitdaging aan te gaan met jouw bedrijf en wil je wel eens weten hoe jouw bedrijf scoort op de MVO Prestatieladder? Met die test over Maatschappelijk Verantwoord Presenteren kun je zien hoe sterk jouw bedrijf staat op het gebied van duurzaamheid en ontwikkeling.

Waarom zou je het doen?

Slaag je ervoor? Dan is dat een goede reden voor klanten om jouw bedrijf te kiezen boven andere bedrijven. Klanten zijn anno 2023 veel sneller geneigd om voor producten en diensten te betalen als ze volgens een maatschappelijk verantwoorde manier zijn ontwikkeld en geproduceerd. Slaag je niet voor de maatschappelijk verantwoord ondernemen prestatieladder? Dan is het een goede manier om te kijken waar jouw onderneming nog aan kan werken.

Bron