Alvast een aanbetaling doen bij het maken van een reservering. Bij restaurants gebeurde het soms al, maar die trend lijkt zich ook door te zetten naar kappers, beautysalons en andere verzorgingsdiensten, blijkt uit een rondvraag van de NOS.
Het is ondernemers een doorn in het oog: klanten die een afspraak maken, maar vervolgens niet komen opdagen. Dit leidt niet alleen tot misgelopen inkomsten, maar ook tot inefficiëntie. Vooral bij kappers- en verzorgingsafspraken, die meestal vooruit worden gepland, is het niet eenvoudig om een dergelijk gat op korte termijn op te vullen.
Volgens Igor Payet, eigenaar van schoonheidssalon Beauty Unlimited in Amsterdam, kost het ondernemers veel geld: “Eén gemiste klant per dag kan op jaarbasis oplopen tot tienduizenden euro’s aan verloren inkomsten.”
Om dit probleem tegen te gaan, kiezen sommige salons voor een aanbetalingsbeleid. Dit betekent dat klanten een deel van de kosten vooruit moeten betalen bij het maken van een afspraak. “We zien dit vooral bij grotere behandelingen die veel tijd kosten zoals kleuringen en extensions en die lastig last-minute te vervangen zijn”, zegt Gonny Eussen van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO).
Effectiviteit en twijfels
Ongeveer drie jaar geleden startte Payet met aanbetalingen en hij ervaart het als zeer effectief: “Sinds ik werk met aanbetalingen, heb ik bijna geen last meer van no-shows.” Hij werkt voor nieuwe klanten met een aanbetaling van 25 procent.
Toch zijn niet alle ondernemers overtuigd. Alisa van Vaalen is eigenaar van kapperszaak de Kleurkamer in Krommenie. Hoewel er regelmatig klanten niet komen opdagen twijfelt ze om met aanbetalingen te gaan werken. Ze begon met haar kapperszaak in de coronatijd en had toen nog weinig last van klanten die niet kwamen opdagen. “Mensen waren al lang blij als de kappers open waren, die afspraak lieten ze dan echt niet schieten.”
Maar inmiddels gebeurt het regelmatig en daarom denkt ze erover om een annuleringsbeleid in te voeren. “Toch houdt iets me tegen”, zegt ze. Ze wil toegankelijk blijven en vreest voor reacties van bestaande klanten. Ook krijg je te maken met extra administratieve lasten als ze aanbetalingen moet terugbetalen.
Slimmer ondernemen
Volgens Eussen van de ANKO vinden veel klanten een aanbetalingsbeleid acceptabel, mits het duidelijk gecommuniceerd wordt. “Ik weet niet of mensen nu vaker wegblijven dan vroeger, maar veel ondernemers zijn slimmer en efficiënter gaan werken sinds de coronapandemie en door de krappe arbeidsmarkt in de branche.”
Volgens haar zitten kappers vaak weken van tevoren volgeboekt en salons hebben daarom behoefte aan een strakke planning, een aanbetalingsbeleid past daar goed bij.