NOS Nieuws•
Eigenaar Elon Musk van het socialemediaplatform X heeft een rechtszaak aangespannen tegen Media Matters, een non-profitorganisatie die Amerikaanse mediabedrijven in de gaten houdt wat betreft haatzaaien.
De organisatie presenteerde vorige week een rapport , waarin gesteld werd dat op X advertenties van grote bedrijven regelmatig afgebeeld worden vlak naast antisemitische en neonazistische posts. In reactie op het rapport besloten bedrijven als IBM en Comcast voorlopig te stoppen met adverteren op X.
Musk reageerde afgelopen weekend woedend op Media Matters, en kondigde toen al aan een “thermonucleaire rechtszaak” te gaan beginnen tegen de organisatie “en iedereen die deelneemt aan deze frauduleuze aanval op ons bedrijf.”
Slechts door weinig bezoekers gezien
Musk ontkende niet dat er inderdaad advertenties worden vertoond vlak naast antisemitische posts, maar hij zei dat dat slechts zeer weinig voorkomt vergeleken met het totale aantal advertenties op X. Sommige van de advertenties waarover Media Matters berichtte, waren slechts door enkele bezoekers gezien, aldus Musk.
Wat Musk met deze rechtszaak precies probeert te bereiken, is niet bekend: hij heeft geen eis tot schadevergoeding naar buiten gebracht, of een eis dat Media Matters zijn rapport intrekt.
Van 44 naar 19 miljard
Musk en zijn bedrijf kampten de afgelopen week met meer reputatieschade: afgelopen vrijdag werd X door onder meer het Witte Huis bekritiseerd, omdat Musk instemmend reageerde op een bericht over ‘dialectische haat’ van Joden tegenover ‘witte mensen’. Een woordvoerder van het Witte Huis noemde dat toen “promotie van antisemitisme en racistische haat”.
Musk nam het beursgenoteerde Twitter vorig jaar volledig over voor een bedrag van 44 miljard dollar, en doopte het al snel om tot X. Het bedrijf is nu naar schatting nog zo’n 19 miljard waard.