NOS Nieuws••Aangepast
De Autoriteit Consument & markt (ACM) heeft elektronicafabrikant LG een boete opgelegd van bijna 8 miljoen euro. LG heeft tussen 2015 en 2018 verboden prijsafspraken gemaakt met zeven grote webwinkels over de online prijzen van LG televisies.
Volgens de ACM gaf LG prijsadviezen aan webwinkels die LG-televisies verkochten en kregen die ook het verzoek deze prijzen ook daadwerkelijk toe te passen. Het bedrijf regisseerde zo de prijsverhoging. Deze praktijk verstoorde de concurrentie tussen webwinkels, beschermde de winstmarges van LG en de webwinkels, en leidde tot hogere prijzen van televisies voor consumenten.
LG informeerde de webwinkels over en weer zodat de webwinkels wisten dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de adviesprijs van LG zouden volgen. De ACM zegt te beschikken over duizenden berichten en documenten waaruit deze verboden prijsafspraken blijken. De ACM wil niet vertellen welke zeven grote webwinkels het betreft.
LG laat in een schriftelijk statement weten dat het bedrijf in beroep gaat tegen de beslissing van de ACM. “LG Electronics Benelux vindt het van groot belang om alle relevante wet- en regelgeving na te leven en om eerlijke concurrentie te bevorderen. Zij streeft ernaar om in het volste belang van de consument te handelen en is van mening dat haar zakelijke activiteiten in de Nederlandse markt volledig in overeenstemming zijn met de lokale en Europese wetgeving. Zij zal daarom in beroep gaan tegen de beslissing van de Autoriteit Consument & Markt.”