Matt Hancock zegt dat het hem ‘diep spijt’ heeft van de ‘enorme fout’ in de Britse pandemieplanning – Britse politiek live | Politiek

Hancock zegt dat het hem ‘diep spijt’ heeft van de ‘enorme fout’ in de Britse pandemieplanning

Hancock gaat dieper in op zijn overtuiging dat de Britse pandemieplanning verkeerd was. En hij zegt dat dit ook een probleem was voor andere landen.

Hij zegt dat hij daarom “emotioneel betrokken” is bij het onderzoek. Het moet deze “enorme fout in de leer” tot op de bodem uitzoeken, zegt hij.

Hij verontschuldigt zich verder.

Het spijt me ten zeerste voor de impact die het had, het spijt me ten zeerste voor elk overlijden dat heeft plaatsgevonden.

En ik begrijp ook waarom het voor sommigen moeilijk zal zijn om die verontschuldiging van mij aan te nemen. Dat begrijp ik, dat snap ik.

Maar het is eerlijk en oprecht, en ik ben niet erg goed in praten over mijn emoties en hoe ik me voel. Maar dat is eerlijk en waar.

En het enige wat ik kan doen is ervoor zorgen dat dit onderzoek tot op de bodem komt, en dat we voor de toekomst de juiste lessen leren, zodat we een pandemie veel, veel eerder kunnen stoppen.

En dat we de systemen gereed hebben om dat te doen, omdat ik bang ben dat ze op dit moment worden ontmanteld.

Matt Hancock geeft getuigenis aan het Covid-onderzoek. Foto: UK Covid-19 Inquiry/PA

Sleutel evenementen

Starmer weigert zich ertoe te verplichten om altijd aanbevelingen van betaalorganen in de publieke sector te accepteren

Keir Starmer heeft geweigerd een toekomstige Labour-regering te verplichten om altijd aanbevelingen van betaalorganen uit de publieke sector te accepteren, meldt PA Media.

Tijdens zijn toespraak op de New Statesman’s Politics Live-conferentie vanmorgen zei Starmer dat Labour “in tempo” zou moeten gaan om de financiën van het land te “repareren en opnieuw op te bouwen”, maar benadrukte dat de “strenge fiscale regels” van schaduwkanselier Rachel Reeves niet konden worden overtreden bij het betalen voor verbeteringen in de publieke sector, meldt PA.

Gevraagd naar zijn standpunt over beloningsaanbevelingen in de publieke sector, zei Starmer:

Ten eerste moeten we begrijpen waarom mensen willen dat hun loon omhoog gaat, want voor de meeste mensen is hun loon in materiële termen al 13 jaar niet gestegen. En als uw loon niet in materiële termen is gestegen, maar elke rekening is gestegen, is er echt krapte. Het falen om de economie te laten groeien en de extra schade die Liz Truss heeft aangericht, is daar de oorzaak van.

Maar ik ga me hier niet voor verbergen. Als we het voorrecht hebben om bij de volgende verkiezingen aan de macht te komen… zullen we een echte puinhoop erven – een zeer zwaar beschadigde economie, openbare diensten die niet op hun knieën maar op hun gezicht zitten, de NHS in het bijzonder.

En het gevoel dat we tempo moeten maken om te proberen te repareren en opnieuw op te bouwen, en naar de toekomst te rennen die beschikbaar is voor ons als land.

En Rachel heeft duidelijk gemaakt dat we daarvoor sterke fiscale regels nodig hebben die we niet zullen overtreden. Maar we moeten nu dringend verder met de taak om het land op te pakken, weer op te bouwen en vooruit te komen.

Keir Starmer op de New Statesman Politics Live-conferentie vanmorgen.
Keir Starmer op de New Statesman Politics Live-conferentie vanmorgen. Foto: Stefan Rousseau/PA
Een anti-vaccin demonstrant die eerder vandaag door de politie werd vastgehouden buiten het Covid-onderzoek.
Een anti-vaccin demonstrant die eerder vandaag door de politie werd vastgehouden buiten het Covid-onderzoek. Foto: Tayfun Salcı/ZUMA Press Wire/Shutterstock

In het kabinet vanmorgen ging de belangrijkste discussie over de NHS en het personeelsplan voor de lange termijn dat later deze week wordt gepubliceerd. In een voorlezing van wat er werd gezegd, zei nr. 10 tegen journalisten:

Als onderdeel van de toezegging van de regering om wachtlijsten te verminderen en ervoor te zorgen dat de gezondheidszorg nog 75 jaar floreert, zei de premier dat we vóór de verjaardag van volgende week het allereerste NHS Long Term Workforce Plan zouden publiceren.

Hij zei dat het plan niet alleen gaat over het opleiden van meer artsen en verpleegkundigen, maar ook over hoe de NHS meer clinici zal behouden en hervormen om te voldoen aan de gebieden waar de meeste vraag naar is en om te leren van benaderingen in andere landen.

Hij zei dat dit plan is geschreven door de NHS, dat het was waar het personeel om had gevraagd en dat het een voorbeeld was van de regering die het juiste doet voor de lange termijn – niet alleen voor het hier en nu.

Hier is wat Twitter-commentaar op het bewijs van Matt Hancock voor het Covid-onderzoek.

Van Prof Devi Sridhar, hoogleraar wereldwijde volksgezondheid aan de Universiteit van Edinburgh

100% dit. De nadruk lag op waar de dode lichamen moesten worden begraven in plaats van op hoe verspreiding te beperken tot een wetenschappelijke oplossing. Onderdrukking betekende niet opsluiten als er voldoende voorbereiding was getroffen. https://t.co/ms0pkwqjS5

— Prof. Devi Sridhar (@devisridhar) 27 juni 2023

Opmerkelijke getuigenis van voormalig Health Sec Hancock: wijst op cynisch fatalisme begin 2020 dat er niets te doen was om de verspreiding van COVID-19 te stoppen en dat de meest kwetsbaren (die het grootste risico op overlijden liepen) het zwaarst werden getroffen. “Leeuwen geleid door ezels” commentaar.

— Prof. Devi Sridhar (@devisridhar) 27 juni 2023

Van mijn collega Peter Walker

Meer dan twee uur na zijn getuigenis, en de uitwisselingen van Matt Hancock met de hoofdadvocaat van het Covid-onderzoek, Hugo Keith KC, worden steeds prikkelbaarder. Hancock reageerde zojuist op één vraag met een passief-agressief-vrolijke “Nee!”

— Peter Walker (@peterwalker99) 27 juni 2023

Van Tom Harwood van GB News

Veel van dit covid-onderzoek voelt als een krot.

Hancock vroeg of hij deze/die vergadering bijwoonde, of x/y prioriteit had.

Totaal in tegenspraak met zijn fundamentele (en scherpzinnige) punt – dat de hele doctrine verkeerd was. Het ronddraaien van ligstoelen in een vreselijk raamwerk maakt niet uit.

— Tom Harwood (@tomhfh) 27 juni 2023

Van mijn collega John Kras

Matt Hancock lijkt te denken dat we Matt Hancock erg dankbaar moeten zijn

— John Crace (@JohnJCrace) 27 juni 2023

Van de journalist Isabel Oakeshotteen uitgesproken criticus van het lockdownbeleid

China ging harder, sneller en meedogenlozer op slot dan waar ook ter wereld. Dit krankzinnige “zero covid”-beleid is totaal mislukt. Hoe kan @MattHancock beweren dat de volgende keer dat een zeer besmettelijke ziekte deze kant op komt, wij hetzelfde moeten doen?

— Isabel Oakeshott (@IsabelOakeshott) 27 juni 2023

Verpleegkundigen stemmen niet in voldoende aantallen voor nieuwe stakingen in Engeland

Verpleegkundigen in Engeland hebben niet voldoende gestemd voor verdere stakingsacties. Rachel Hal rapporten.

weerby is geëindigd. Hugo Keet KK staat op.

Hij zegt dat de Covid-19 Bereaved Families for Justice-groep een e-mail heeft gestuurd op basis van iets dat Hancock eerder zei. Hancock zei dat Covid-19 het eerste coronavirus was dat asymptomatisch kon worden overgedragen. Keith zegt dat de groep heeft gezegd dat dat verkeerd was en dat Mers (ademhalingssyndroom in het Midden-Oosten) en Sars (ernstig acuut ademhalingssyndroom) ook asymptomatisch kunnen worden overgedragen.

Hancock bestrijdt dit niet. Maar hij zegt dat het advies over het coronavirus en asymptomatische overdracht van vitaal belang was voor beslissingen die vroeg in de pandemie werden genomen.

En dat is het. Zijn bewijs is voorbij.

Piet Wetherby KC, raadsman van Covid-19 Bereaved Families for Justice, stelt nu vragen. Hij vraagt ​​naar verschillende wettelijke maatregelen die van kracht waren voordat de pandemie begon.

Hancock zegt het eens te zijn met het algemene punt, namelijk dat de regering voorbereid had moeten zijn op lockdown.

Dit is van ITV’s Robert Peston, lijkt een betrouwbare gok, gebaseerd op het bewijs dat al aan het onderzoek is gegeven.

Het is vrij duidelijk dat het Covid-19-onderzoek de benoeming van een senior minister zal aanbevelen wiens bijna enige verantwoordelijkheid zal zijn om het VK voor te bereiden op en te beschermen tegen noodsituaties op een schaal van de Covid-ramp. Hij of zij zou minister van Nationale Veerkracht zijn.…

— Robert Peston (@Peston) 27 juni 2023

Hancock accepteert dat pandemische planning niet geschikt was voor het beoogde doel

Kees is op zijn laatste vraag.

V: Waarom besteedde geen enkel pandemieplanningsdocument enige aandacht aan de impact van een pandemie op de kwetsbaren, op etnische minderheidsgroepen of op andere groepen die worden getroffen door ongelijkheden op gezondheidsgebied? Er werd niet nagedacht over de impact van maatregelen op deze groepen.

Hancock zegt, toen hij Chris Whitty aanstelde als Chief Medical Officer, begreep hij dat ongelijkheden op gezondheidsgebied bovenaan zijn agenda zouden staan.

Hij zegt dat de medische gevolgen werden gedekt door het plan.

Wat betreft de sociale gevolgen, zegt hij dat de veronderstelling dat je een pandemie niet gaat stoppen, inhoudt dat de meest kwetsbaren het hardst worden getroffen.

Er zijn kosten verbonden aan de lockdown. Als de impact van een virus groter wordt, moet je hard toeslaan, “en heel, heel vroeg”.

V: Er werd geen aandacht besteed aan de behoeften van de meest kwetsbaren.

Hancock zegt dat er op klinische basis werd overwogen, maar niet op sociaaleconomische basis.

Vraag: “Leeuwen geleid door structurele ezels. Persoonlijk heeft iedereen alles gegeven, maar het systeem was niet geschikt voor het doel.”

Hancock zegt dat dat “helemaal juist” is. Maar hij zegt dat dat overal ter wereld een probleem was en dat het al heel lang teruggaat.

Hancock zegt dat geen enkele regering haar hele leger op één dag zou inzetten.

Maar met gezondheid worden alle middelen van de NHS elke dag gebruikt.

Dit betekent dat het geen veerkracht heeft in een crisis, zegt hij.

Hij zegt dat andere landen, die meer uitgeven aan gezondheid en meer capaciteit hebben, beter voorbereid zijn.

Maar dit zou een “enorme verhoging van het toch al zeer, zeer grote NHS-budget” vereisen, zegt hij.

Hancock zegt dat de regering in januari 2020 is begonnen met het kopen van persoonlijke beschermingsmiddelen. Maar de problemen met de voorraad waren “zeer groot”, zegt hij. Hij zegt dat dit in meer detail zal worden behandeld in de volgende module.

Hij zegt dat er een wettelijke verplichting moet zijn voor zorgverleners om een ​​bepaalde hoeveelheid persoonlijke beschermingsmiddelen aan te houden.

Het opzetten van toeleveringsketens op korte termijn is erg moeilijk, zegt hij.

Kees noemt de noodzaak van massale diagnostische testen.

“Ja, verschrikkelijk”, zegt Hancockin wat een verwijzing lijkt te zijn naar de testcapaciteit van het VK.

Kees noemt de noodzaak van het opsporen van massale contacten.

Hancock accepteert dat er “niet zoiets” op zijn plaats was.

Hancock zegt, in de 18 maanden voordat de pandemie begon, werd hem nooit gevraagd om in die nationale veiligheidsraad te verschijnen om te praten over pandemieplanning.

Hancock zegt dat het ‘volledig onverdedigbaar’ is dat de Britse Health Security Agency minder dan 1% van het geld besteedt aan defensie

Vraag: Bent u het ermee eens dat ministers moeten worden opgeleid in het omgaan met civiele calamiteiten?

Ja, zegt Hancock. Hij zegt dat hij bezig was met het opzetten van een programma voor dergelijke trainingen, met de Blavatnik School of Government in Oxford, toen Covid toesloeg. Maar door Covid moest dat stoppen.

Vraag: Denkt u dat er een minister moet zijn die als enige verantwoordelijk is voor veerkracht, zoals Oliver Letwin heeft aanbevolen?

Ja, zegt Hancock. Hij zegt dat ze niet per se in het kabinet hoeven te zitten. Maar ze zouden het oor van de premier moeten hebben.

Hij zegt dat het VK nu het UK Health Security Agency heeft. Hij zegt dat de verantwoordelijke (momenteel Dame Jenny Harries) elke ochtend wakker moet worden en zich zorgen moet maken over de volgende pandemie.

We hebben nu opnieuw een instantie die als enige verantwoordelijkheid heeft om Groot-Brittannië voor te bereiden om veerkrachtig te zijn tegen externe gezondheidsbedreigingen.

Ik wil dat Jenny Harries en iedereen die in haar werk is elke ochtend wakker wordt en zich zorgen maakt over de volgende pandemie en wat er moet gebeuren.

Je kunt dat natuurlijk ook aanvullen met betere weerbaarheidstrainingen op het centrum. Maar je mag de echte brandende verantwoordelijkheid van de persoon in die baan niet wegnemen.

Hij zegt dat het VK 53 miljard pond uitgeeft aan defensie. Maar het budget voor UKHSA is slechts £ 450 miljoen, ook al stierven meer dan 220.000 mensen aan Covid.

Dat is minder dan 1% van het defensiebudget, zegt hij. Hij zegt dat het “volstrekt onverdedigbaar” is om zo weinig uit te geven aan het lichaam dat verantwoordelijk is voor de planning van de pandemie.



Bron