Elektrische auto opladen op het werk: alles wat je moet weten


Elektrische auto opladen op het werk: alles wat je moet weten

Er wordt een enorme toename van elektrische voertuigen verwacht in Nederland. Dat is nu al gaande. Zo reden er in maart 2023 555.000 elektrische auto’s in ons land, waar we eind 2020 nog slechts 381.823 elektrische auto’s zagen rijden. Nu de overheid zinspeelt op nog betere voorzieningen voor elektrische voertuigen en de fiscale voordelen toenemen, zullen we de populariteit voor de elektrische auto alleen maar verder zien groeien. Misschien behoor jij ook wel tot de groep die pas geleden een elektrische auto heeft gekocht of overweegt om dit op korte termijn te doen. 


Als je nog twijfelt over de aankoop van een elektrische auto, dan zit je misschien ook met vragen. Want hoe werkt het opladen dan precies? Je gaat elke dag bijvoorbeeld naar het werk. Is daar de mogelijkheid om je auto op te laden? En wat zijn de regels omtrent het opladen van elektrische auto’s op de werkplek? Is jouw werkgever bijvoorbeeld verplicht om oplaadpunten elektrische auto aan te bieden? Zullen deze kosten voor een deel worden vergoedt? Wat kun je verwachten? In dit artikel vind je alles wat je moet weten.  

Voordelen opladen op het werk

 

Het biedt veel voordelen om je auto op te laden wanneer je aan het werk bent. Ten eerste omdat je de uren dat je stilstaat zo goed benut. Bij een elektrische auto geldt immers: als er niet gereden wordt, zorg er dan direct voor dat er opgeladen wordt. Zo kom je nooit met een lege accu te staan. Daarnaast liggen de tarieven bij een laadpaal op het werk vaak veel lager dan wanneer je je auto op een openbare laadpaal aansluit. 

Is mijn werkgever verplicht om een laadpaal aan te bieden? 

 

De overheid is inmiddels druk bezig om de voorzieningen voor elektrische auto’s in ons land te verbeteren. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld budget vrijmaken voor gemeenten om zo extra laadpalen bij openbare gebouwen te creëren. Daarnaast is de regelgeving met betrekking tot het plaatsen van laadpalen veranderd. Zo is het voor bedrijven in veel gevallen verplicht om één of meerdere laadpalen te plaatsen. Dat geldt in de volgende situaties: 

 

  • Heeft het bedrijfspand een parkeerplaats met meer dan twintig plekken? Dan zal je werkgever vanaf 2025 verplicht zijn om minimaal één laadpaal aan te bieden. Dit geldt bij elke twintig plekken. Hoe meer parkeergelegenheid er dus is, hoe meer laadpalen er moeten worden aangeboden.
  • Bovenstaande regel geldt enkel voor oudere bedrijfspanden. Als een geheel nieuw bedrijfspand wordt gekocht, dan gelden er nog strengere regels. In dat geval moet er namelijk bij elke tien parkeerplekken minimaal één laadpaal worden aangeboden. Ook moet één op de vijf parkeerplekken dan in elk geval al over een aansluiting beschikken, zodat hier mogelijk in de toekomst gemakkelijk een laadpaal kan worden geplaatst. 


Zodra je laadpaal verplicht is om een laadpaal aan te bieden, dan kun je hem hierop wijzen door de richtlijnen van de Europese Commissie te laten lezen. Is hij dit (nog) niet? Wijs hem dan op de voordelen die laadpalen kunnen hebben. De kans is tegenwoordig heel groot dat de werkgever op jouw verzoek in zal gaan, dus schroom niet om de mogelijkheden verder te onderzoeken.

Bron