Webwinkelgigant Amazon verdient meer geld aan de persoonsgegevens van klanten dan de verkoop van producten, volgens Stichting Data Bescherming Nederland. De claimstichting eist namens alle Nederlandse gebruikers een schadevergoeding, omdat het techbedrijf op grote schaal hun privacy zou schenden.
Naast een schadevergoeding eist de claimstichting dat Amazon stopt met het op grote schaal verzamelen en verwerken van persoonsgegevens van Nederlanders. Het bedrijf zou die data niet alleen op zijn eigen website verzamelen, maar ook op andere sites.
Amazon plaatst volgens de claimstichting zonder toestemming zogenoemde trackingcookies. Daarmee kan de webwinkelgigant de handel en wandel van zijn klanten op honderden veelgebruikte websites volgen.
Stichting Data Bescherming Nederland zegt dat die cookies zelfs worden geplaatst als de gebruiker geen toestemming heeft gegeven. Op deze manier verzamelt Amazon een ongekende hoeveelheid persoonsgegevens van vijf miljoen Nederlandse klanten.
De profielen gebruikt het bedrijf om gedetailleerde profielen van klanten te maken. Die informatie gebruikt Amazon vervolgens bij de verkoop van online advertenties aan adverteerders.
Amazon eet van twee walletjes
Anders dan Google en Facebook-moederbedrijf Meta eet Amazon volgens de stichting van twee walletjes. Bij de zoekgigant en het socialemediabedrijf gebruiken mensen een gratis product en betalen ze met hun gegevens. Maar Amazon verdient zowel aan de verkoop van producten en diensten als aan de data van gebruikers.
De stichting heeft een zogenoemde claimbrief naar Amazon gestuurd. Daarin wordt het bedrijf uitgenodigd om over een redelijke oplossing te komen praten. Als de gesprekken op niets uitdraaien, begint Stichting Data Bescherming Nederland een collectieve rechtszaak.
“We volgen alle wettelijke vereisten in de landen en regio’s waar we actief zijn”, schrijft Amazon in een reactie aan NU.nl. “We bekijken momenteel de inhoud van de claimbrief.”